عیوب سرسیلندر که از آنها غاقل هستید

سرسیلندر برای بسیاری از افراد که با خودرو سروکار دارند، یک اصطلاح آشنا است، اما هنوز بسیاری از افراد از اجزا و عیوب آن بی‌خبر هستند. امروزه در ساخت سرسیلندرها از آلیاژهای چدن و آلومینیوم استفاده می‌شود، اگرچه در صنعت خودرو محدودیتی برای استفاده از مواد مختلف وجود ندارد. برخی شرکت‌ها با فرمول‌های پیچیده‌تر به طراحی این بخش مهم می‌پردازند.

هر سرسیلندری، صرف‌نظر از جنس آن، دارای یک محدوده تحمل فشار است و گذر از این حد، آسیب‌های جدی و هزینه‌بر به همراه دارد. مهم‌ترین عاملی که بر ساختار سرسیلندر تأثیر می‌گذارد، افزایش دمای ناشی از فشار غیرمجاز است که می‌تواند باعث تاب‌برداشتن شود. اگر در هنگام باز و بسته کردن سرسیلندر، ترتیب بستن پیچ‌ها را رعایت نکنید یا در حال گرم بودن پیشرانه، پیچ‌ها را باز کنید، یا خودرو را مداوم تحت فشار قرار دهید، احتمال تاب‌برداشتن سرسیلندر افزایش می‌یابد. همچنین، تغییر ناگهانی دمای پیشرانه باید避یده شود، زیرا منجر به تاب‌برداشتن و ترک خوردن می‌شود.

عیوب سرسیلندر

ترک خوردن نیز ناشی از فشار بیش از حد به پیشرانه، نقص در سیستم خنک‌کاری، یخ‌زدن آب در پوسته سرسیلندر، و ضربات شدید در تصادفات است. واشر سرسیلندر که از چند لایه پنبه‌نسوز، کروم و آلومینیوم ساخته می‌شود، وظیفه آب‌بندی کامل بین بلوکه و سرسیلندر را دارد تا آب رادیاتور به سیلندرها و محفظه روغن وارد نشود. این واشر همچنین از خروج کمپرس سیلندرها جلوگیری می‌کند.

سوختن واشر سرسیلندر یک عیب شایع است که علاوه بر ضعف متریال، می‌توان با جلوگیری از رانندگی با فشار بالا و چک کردن آب رادیاتور، از آن جلوگیری کرد. خرابی ترموستات، رادیاتور و مسدود شدن مسیرهای آب نیز از عوامل بروز این عیب هستند که با دقت در استفاده از خودرو و انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

اگر واشر سرسیلندر سوخته باشد، علائمی مانند خروج بخار از اگزوز، عدم کارکرد روان پیشرانه، و مشاهده روغن در آب سیستم خنک‌کاری ظاهر می‌شود. سرسیلندرها به اشکال مختلفی مانند I-head، F-head، T-head، و L-head ساخته می‌شوند که رایج‌ترین آنها از نوع خطی L-head است.

سوپاپ‌ها در این محیط با کمک میل سوپاپ و قطعاتی مانند راهنمای سوپاپ، اسبک‌ها، فنر سوپاپ، و بادامک‌ها کار می‌کنند. کربن‌گرفتگی اتاق احتراق نیز یکی از عیوب سرسیلندر است که به دلیل اعمال فشار بیش از حد روی پیشرانه، تنظیم نبودن زمان‌بندی احتراق، و اختلال در سیستم خنک‌کاری رخ می‌دهد.

شمع‌ها نیز بخش مهمی از سرسیلندر هستند که وظیفه ایجاد جرقه را بر عهده دارند و نیاز به مراقبت دارند. عدم مقاومت در برابر واکنش شیمیایی بنزین، ذوب‌شدن الکترودها، و ورود روغن به سرسیلندر از عیوب شمع‌ها هستند.

در نهایت، منیفولد، ترموستات، انژکتورها، و برخی سنسورها از قطعاتی هستند که با سرسیلندر در ارتباط هستند و در ادامه به بررسی عیوب آنها پرداخته خواهد شد.

ارسال دیدگاه